de basisopzet

10-06-1999

hoofdpagina

  campagne
    basisopzet
    
balans
    
wereld
    
beroepen
    
omgeving
    karakters
    
verslagen

  Joost

  hardware

Wanneer:

Zondagmiddag, tweewekelijks: door de week kom ik met mijn werk in de problemen.

Waar:

Fanaat, met uitwijkmogelijkheid naar mijn woning (Noord-Oost Hengelo).

Wat:

Een campagne met duidelijk dungeon-crawl elementen. Hoewel het sociale gedeelte een duidelijke rol speelt en het verhaal het verbindend element is ontbreekt het mij ten enenmaal aan de tijd een grotendeels sociaal gerichte campagne te leiden.

De karakters beginnen onervaren en werken vanuit een vaste omgeving zodat ze hun eigen plek in de samenleving zullen creëren.

De randvoorwaarden:

Het volgende zijn suggesties, geen wetten. Het geeft aan welke ideeën ik momenteel over de basis van de campagne heb. Aanpassingen zijn nog mogelijk, zie het als een richtlijn welke kant ik op wil.

Omgeving:

De "Zukootsj":

Het gebied van de Gnoom: Dit is een van de vier gebieden van mijn wereld. Dit is verdeelt in kwadranten, het begint in het kwadrant van "Water", aan de rand van "Bergen". Het is een feodale maatschappij, met duidelijk een rangen en standen systeem. Je afkomst bepaalt dus in hoge mate je plaats in de maatschappij.

Godsdienst:

Urg 3.1:

De godenwereld is op die in Urg gebaseerd. Ultieme goede of kwaadaardige wezens zijn niet op te roepen.

Tijdperk:

Drie:

In de grote steden zijn er al klasse vier elementen, maar die zijn nog zeldzaam.

Beroepen:

Avonturiers:

Dus duidelijk met atleet, dief, jager en/of krijger vaardigheden. Sociale misbaksels is natuurlijk ook weer niet de bedoeling, ook vaardigheden als diplomatie en toespraak kunnen van pas komen. Geen generalisten, mystici of mentalisten. Wat betreft illusionisten heb ik mijn twijfels. Probeer de gekozen beroep en hobby’s een beetje op elkaar af te stemmen.

Ervaring:

10.000 EP:

Net aan zelfstandig, met duidelijk nog hiaten in de vaardigheden. Maximaal 60% in een enkel beroep om te grote specialisatie te voorkomen.

Talenten:

Methode IX-A:

Voor één talent bovendien methode VI-C (zie de erata!).

Klasse:

Vier:

Tussen de 20 en 25% malus om al te grote divergentie te voorkomen.

campagne omhoog